De methodiek van PROFO vzw berust op de volgende vijf pijlers:
1. Kleinschaligheid
Kleinschaligheid betekent in onze ogen laagdrempeligheid. Bereikbaarheid en aanspreekbaarheid van leidinggevenden en personeel zijn essentiële elementen van onze basishouding. Dat creëert betrokkenheid en verhoogt het ‘wij-gevoel’ bij onze medewerkers. Wij willen de voordelen van een ruime aanwezigheid op het begeleidingsveld combineren met herkenbaarheid en overzichtelijkheid van kleine schoolnabije afdelingen.
De voordelen hiervan voor onze klanten zijn:
- Aanspreekbaarheid van de begeleiders
- Inspraak door regelmatig overleg
- Snel bijsturen
- Inkrimpen wachtlijsten
2. Zorg voor anderen
- Zorg voor onze medewerkers
- Zorg voor de jongeren die begeleid worden
- Zorg voor de scholen die toeleveren
- Zorg voor de gemeenschap door efficiënte inzet van de ons toegekende middelen
3. Hoog niveau van begeleiding
- Motivatie van onze medewerkers is voor ons belangrijker dan het diploma waarover ze beschikken
- We stimuleren kennisdeling
- We stimuleren het dat onze medewerkers zich bijscholen
- Interne overlegmomenten worden georganiseerd op twee niveaus (centraal en lokaal)
- We steken veel energie in de ontwikkeling van organisatie-eigen instrumenten
4. Open venster op de wereld
- Open venster op de wereld van onze jongeren
- Begeleiders zijn vertrouwd met jongerencultuur
- Ze zijn steeds op zoek naar activerende werkvormen:rap, graffiti, …
- Geen vooroordelen – elke jongere telt maximaal omwille van zijn eigenheid
- Vertrouwensband met de jongeren door hun discretie
- Open venster op de wereld van onze medewerkers
- Flexibele arbeidsuren
- Mogelijkheid tot thuiswerk voor administratie
- Stimuleren van verantwoordelijkheid door ruimte te laten voor zelf organiseren van werk en tijdsbesteding
- Levensfasebewust personeelsbeleid (aandacht voor gezinssituatie, jonge kinderen, …)
- Ontplooiingskansen bieden door uitdagende taakpakketten, taakroulatie
- Zelfsturende regionale teams nastreven door taakverbreding en taakverrijking.
- Open venster op de wereld van de toeleiders
- Maximale empathie
- Rekening houden met de schooleigen problematiek (lessenroosters, leerling-populatie..)
- Open venster op de wijde wereld
- Zowel medewerkers als jongeren stimuleren om een ruimere visie te ontwikkelen op onder andere arbeidsdeelname, “multi- cultuur” in de ruime betekenis
- Geen discriminatie tolereren
- Deelnemen aan externe projecten zoals "jongerenambassadeurs voor werk"
- Gebruik maken van materialen en methodieken ontwikkeld binnen internationale projecten
5. Klantgerichtheid
- Geen topzware onderneming
- Onze middelen investeren in de projecten en niet in een logge bedrijfsstructuur